Wist u dat                                    Home

WIST U DAT

- De Poolster A835 tweede in naam was.

- dat haar voorganger tot zinken is gebracht.

- de Poolster FL. 22.175.000,00 ( € 10.062.576,29) kosten.

- de kiel op 18 september 1962 werd gelegd.

- zij toen bouwnummer RDM 307 heette.

- er op 17 juli 1962 werd bepaald dat bouwnummer RDM 307, Poolster zal gaan heten.

- Poolster op woensdag 16 oktober 1963 te water werd gelaten.

- ze gedoopt werd door mvr. M.C. Visser-Kruijtbosch.

- de champagnefles om circa 16.30 uur tegen de boeg van de Poolster kapot sloeg.

- op 19 mei 1964 Z.K.H. Prins Bernard als inspecteur van de krijgsmacht bij de Poolster kwam kijken.

- op 29 juni 1964 de Poolster voor het eerst in de vaart kwam.

- de Poolster op 10 september 1964 ten 14.30 uur is overgedragen aan de Koninklijke Marine.

- ze als wapenspreuk "Fiat Voluntas" meekreeg, wat "Uw wil geschiede" betekend

- ze het eerste schip was met een prewetting installatie en een gascitadel.

- en het eerste schip met een vliegdek en hangaar.

- de machinekamer voor het eerst automatisch op afstand kon worden bediend.

- Hr.Ms. Van Ewijck de primeur had met een B.O.Z. operatie.

- bij de eerste buitenlandse haven onder Nederlandse vlag de kade werd geramd en schade aan de boeg opliep.

- dit in Gibraltar gebeurde.

- op 11 juni 1965 de Poolster voor het eerst Curacao binnen loopt.

- de naam pontjesbrug voor het eerst gebruikt is door de toenmalige commandant Coolhaas.

- deze naam in de volksmond nog steeds gebruikt wordt.

- dat commandant Coolhaas de bijnaam Poolhaas had.

- er geld is opgehaald tijdens een bingo in 1968 voor een blinde geleidehond.

- deze hond Pollie heette en op 12 januari van dat jaar werd voorgesteld aan de bemanning.

- de Poolster op 1 juni 1969 onderweg naar Halifax een aantal vaten radioactief afval overboord zetten.

- de langste total steam failure 11 uur duurde voor de kust van Portugal in 1971.

- in dezelfde reis ook de stuurmachines uitvielen en men over moest gaan op de hand.

- dat op 6 februari 1972 korporaal C.A. Pijl in 1972 door een opvarende met messteken om het leven werd     gebracht.

- het schip op 9 februari in Den Helder afmeerde met het stoffelijk overschot.

- in 1972 voor het eerst de Probe werd geintroduceerd.

- de Poolster 1972 de langste B.O.Z. uitvoerde met de USS Detroit.

- deze operatie 10 uur duurde en er 6000 ton brandstof werd overgeladen.

- de Poolster toen leeg weer aankwam in Den Helder.

- in 1975 de Poolster een zusterschip kreeg die Zuiderkruis genoemd werd.

- op 21 mei 1976 het nieuwe GW-fregat Hr.Ms. Tromp langszij kwam tijdens haar eerste reis.

- de Poolster dan alweer 12 jaar in dienst is.

- tijdens Teamwork '76 de toenmalige secretaris-generaal van de NATO Jozef Luns aan boord was.

- in 1977 na 20 jaar een Nederlands vlootverband de Russische haven Leningrad aan doet.

- de Poolster daarbij aanwezig was.

- 1979 werd gekenmerkt door de eerste verre reis van de Poolster

- deze reis de Far-East Astralian Cruise '79 werd genoemd.

- er tijdens die reis circa 26.000 zeemijlen werden afgelegd.

- tijdens een verblijf in Portland in 1981 een hovercraft werd voorzien van brandstof.

- dit gedaan werd omdat er een staking was bij het Engelse personeel.

- de Poolster er flink wat lakschade aan overgehouden heeft.

- er om de schade op te nemen geballast werd, om een slagzij te veroorzaken.

- dit bij verschillende mensen paniek veroorzaakte, omdat dit aan de kade gebeurden.

- op 22 december 1982 de Poolster uit de vaart werd genomen voor groot onderhoud.

- de geplande 8 maanden onderhoud niet gehaald werd.

- dat dit uiteindelijk 14 maanden zouden worden.

- de Poolster op 7 maart 1984 weer in dienst werd gesteld.

- er op 27 april 1985 5 sleepboten nodig waren om de Poolster veilig binnen te brengen.

- dit veroorzaakt werd door extreem slecht weer.

- op 2 september van dat zelfde jaar er voor het eerst vertrokken werd met vrouwen aan boord.

- de Poolster het tweede schip was binnen de KM dat vrouwen aan boord kreeg.

- haar zusterschip Zuiderkruis de eerste was.

- dat een krantenartikel in het Noordhollands Dagblad kamervragen heeft opgeleverd.

- dat dit krantenartikel geproduceerd werd na een interview met commandant Rodrigues.

- het ook hier om gemengd varen ging.

- er een actiecomite werd opgericht door vrouwen van marinemannen.

- de Poolster op 10 september 1985 officieel 21 werd geslagen.

- hiervoor op het helidek een complete installatie werd aangebracht.

- deze was opgebouwd uit een houten paal met een bal.

- hiermee de ook de Poolster niet onder de traditie vandaan kwam.

- er in 1986 weer een fairwind was naar de oost.

- de Poolster toen een R.I.B. op leenbasis had.

- dit reddingsvaartuig pas 3 jaar later geplaatst werd, i.p.v. stuurboords schouw.

- de bemanning niet tevreden was met de ligplaatsen van de Poolster.

- dit bij de laatste B.O.Z. tot uiting kwam met een spandoek.

- de kreet "Poolster always needed never wanted gehesen werd tijdens de laatste B.O.Z. met het vlaggenschip.

- er in 1987 al mensen van de Spaanse marine meevoeren voor het gezamenlijke project "Nieuwe Poolster".

- toen de Poolster in 1988 bij reparatiewerf Vlaardingen Oost (HVO) lag er verzwaarde bewaking liep.

- dit veroorzaakt werd door het feit dat HVO failliet verklaart was.

- vooral de commandant bang was dat het schip bezet zou worden.

- er een abrupt einde kwam aan oefening Northstar '89.

- dat Hr.Ms. Zeeleeuw daar de veroorzaker van was.

- Hr.Ms. Zeeleeuw een noodboei was verloren en niets meer van zich had laten horen.

- zij doodleuk naar enkele uren boven kwam met de vraag wat er aan de hand was.

- er op 10 september 1989 een groot feest werd gegeven ter gelegenheid van haar 25 jarig jubileum.

- de Poolster in 1990 weer deel uitmaakte van een fairwind.

- deze fairwind naar Zuid Amerika ging.

- de Poolster de eerste schepen naar de Golf heeft begeleid tot de middellandse zee.

- er in 1993 bekend werd dat de Poolster werd verkocht aan Pakistan.

- dat er de gelegenheid bestond voor alle oud opvarende om de laatste reis naar Rotterdam bij te wonen.

- de Poolster op 28 juli 1994 werd overgedragen aan Pakistan.

- zij met 30 dienstjaren het langst dienende schip was.

- zij vanaf dat moment PNS Moawin heet.

- de Moawin al een keer heeft vast gelegen op een zandbank.

- er op 13 september 2003 een reunie is geweest.

- deze met een opkomst van ruim 400 personen een groot succes was.

- er op 8 januari 2005 weer een reunie is geweest.

- er op de Poolster 22 commandanten hebben gevaren.

- dat het 4 keer is voor gekomen dat er een KLTZ aan het hoofd stond.

- KLTZ Alting van Geusau met 2 jaar en 1 maand de langst zittende commandant is geweest.

- KLTZ Maas met 2 maanden de kortst zittende commandant is geweest.

- de Poolster bij een hele hoop mensen een speciaal plekje heeft.

- Dat er een brand is geweest op de Moawin in Maart 2005.

- Dat bij deze brand 37 mensen zijn omgekomen.

- Dat de Moawin gefotografeerd is in Mombassa in 2010.

- Dat er weer een Reunie komt en deze wordt gehouden in de Witte Raaf in Den Helder.

- Deze reunie is op 10 september 2011.

-Je kunt je eigen daar nu voor inschrijven.

-De reunie 2011 is weer geweest.

-Dat het weer een groot succes was met een opkomst van 300 personen

-Dat we in 2014 weer een reunie willen houden.

-Dat de poolster dan 50 jaar bestaat en dat moeten we zeker vieren.

- Dat we in 2017 weer een reunie hebben gehad die zeer geslaagd was.

-Dat de Poolster nu de Moawin uit de vaart is genomen.

-Dat de Moawin nu op het strand ligt van Gadani Shipbreaking Yard Pakistan.

-Dat dit de laatste reis is van de poolster/Moawin.

-Hier worden er scheermesjes van gemaakt.

-Dat er 26 september weer een reunie komt.

-en dat je je daar over enkele weken kunt inschrijven.

-dat deze reunie weer gehouden gaat worden inde Witte Raaf in Den Helder.